Having being the first graduate-level research and education program for educational development offered in Japan (since 1991), this program aims at developing professionals who will be involved in educational and human resource development practices in both developing countries and the development community in Japan, and highly-trained specialists at international development assistance organizations as well as researchers at both domestic and international development-related universities and research organizations (research institutes, think tanks).
- The master program will help students understand basic theories and concepts of education and human resource development, acquire skills for education sector analysis and project appraisal as its main program focus. In particular, students are expected to acquire disciplines in development studies such as development economics, development politics, development sociology, development anthropology as well as disciplines in education and pedagogy such as comparative education and sociology of education.
- The doctoral program will help students write their doctoral dissertations based on relevant disciplines and knowledge acquired during the master’s program. Field work or practical experiences are highly encouraged.
Since the independence of many developing countries, education has seen changing in its meanings and roles within development discourse. In almost any developing countries, however, there is a common standpoint which considers education, particularly achieving basic education with equity and high quality, as a basis for a sound development. At the same time, human resource development by higher education and technical and vocational education and training has recently been growing in its importance under globalization and knowledge-based economy and society. In addition to these, educational development in the 21st century is faced with various challenges, amongst which are further decentralization and privatization, progress in information and communication technologies, arising ethnicity and cultural awareness, and labor force and human resources crossing borders.
In order to meet the changing international environments and needs, the program offers the following curriculum: The core subjects (required) provide students with theory and methodology of international educational development, while the optional core subjects (required) and core subjects (electives) develop students’ expertise in various-related discplines in international educational development. Common courses comprise Introduction to International Development as an introductory subject, Social Survey Method as an opportunity to acquire research methodologies, and OFW and DFW as field exercises. By taking courses from all the categories, students are expected to deepen their understanding in education and human resource development-related issues in developing countries, acquire skills in policy-making, planning and advises, project design, appraisal, implementation, monitoring and evaluation, and aid coordination, as well as holistically develop their skills and knowledge to comprehensively understand and analyze development issues.
本プログラムは、当該分野で、日本における大学院レベルの研究・教育プログラムとして最初に発足した教育開発講座(1991年より)を土台としており、これまでに蓄積した知識と経験をもとに、今日的な課題を踏まえつつ、途上国と日本の国際開発業界において教育・人材開発研究に携わる研究者や政策担当者・国際協力専門家など教育開発の専門家として活躍する人材を育成することを目的としています。
- 修士課程では、教育・人材開発に関する基礎理論と概念を理解した上で、途上国の教育セクター分析及びプロジェクトの審査能力を身につけることを主眼とします。特に、比較教育学、教育社会学などの教育学ディシプリンと開発経済学、開発政治学、開発社会学、開発人類学などの開発学ディシプリンの習得を目指します。
- 博士課程では、修士課程で学んだディシプリンや素養を基に、博士論文の作成を行う。博士論文の作成にあたっては、フィールドワークあるいは実務経験を奨励します。更に、日本及びアジア諸国の開発経験を踏まえ且つそれらを相対化した上で、途上国の教育開発政策・計画への助言能力の向上を目指します。
多くの途上国が独立して以来、開発における教育の意義や役割は絶えず変遷を繰り返してきました。1990~2000年代に、多くの途上国で基礎教育の大幅な就学拡大の努力がなされた結果、現在では、基礎教育段階においては、教育の質、特に、学習成果の向上に重点が置かれる国が多くなっています。同時に、近年、経済社会のグローバル化や知識化が深化する中で、高等教育や技術職業教育訓練による人材開発の重要性が増しています。加えて、21世紀における教育開発課題は、一層の分権化や民営化、情報通信技術の進歩、覚醒する民族や文化、国境を越える労働力・人材の移動、など様々な挑戦を受けています。
本プログラムは、このような新たな国際環境やニーズに応えるべく、以下のようにカリキュラムを設置しています。必修科目において、応用学問領域としての「国際教育開発学」の理論と方法論の習得を目指します。選択必修科目と選択科目において「国際教育開発学」の各論を履修することによって、各分野における専門性を高めていきます。共通科目では、導入としての国際開発入門、方法論としての社会調査法と実施訓練としての OFW・DFW の履修を重視する。必須、選択必修、選択、共通科目の履修によって、開発問題を総合的に理解・分析する知識と能力の習得及び途上国の教育・人材開発に関わる問題把握能力、政策立案、計画と助言能力、プロジェクトの形成・審査・実施モニタリング・評価能力、援助や利害の調整能力、などを総合的に高めることを目指しています。